ChatGPT, het lijkt wel hét onderwerp van dit moment. Kranten staan er bol van, talkshows hebben het er dagelijks over. Je kunt er natuurlijk iets van vinden en er héél veel over praten, maar bij GSD vinden ze dat je beter kan laten zien hoe je het kunt integreren in de software die op maat gemaakt wordt. Volgens de medewerkers kan ChatGPT namelijk een waardevolle toevoeging zijn.
Robert: “Natuurlijk hebben wij ook kennisgenomen van de opkomst van ChatGPT. Bij ons heerste meteen het gevoel van ‘daar moeten we iets mee’. Ontkennen of negeren helpt namelijk niet, beter kun je nieuwe ontwikkelingen omarmen en leren kennen. Dat is dus precies wat we hebben gedaan. We hebben een intern onderzoek gedaan naar de mogelijkheden die artificial intelligence ons kan bieden. Dat bleek verrassend veel te zijn. Zo is het voor juniors in onze business een mooie tool om de programma’s beter te leren kennen. Maar ook voor de meer ervaren programmeurs liggen er veel mogelijkheden. Zo kan ChatGPT delen van codes schrijven die we nodig hebben om ons maatwerksoftware te schrijven.”
Na het intern onderzoek kwam de fase van testen. “In een eigen omgeving hebben we gekeken hoe we ChatGPT in kunnen zetten voor onze klanten. Dat begon natuurlijk vooral met testen en finetunen. Eén van onze klanten was al erg gecharmeerd van de mogelijkheden en zij stapten meteen in om samen tot een testomgeving te komen. Niet veel later hadden we de ontwikkeling zo ver dat ze de software daadwerkelijk in gebruik konden nemen. Zo worden voor hen nu vacatureteksten ‘automatisch’ geschreven. Je wilt als bedrijf namelijk niet in herhaling vallen, terwijl de functies die je zoekt wel altijd hetzelfde blijven. ChatGPT kan helpen om verfrissende teksten te maken. De klant hoeft alleen maar een aantal velden aan te vinken en het systeem doet de rest. De volgende stap is om aan te kunnen vinken in welke stijl ze de teksten geschreven willen hebben. De eerste resultaten zijn positief en wij zien direct kansen om dat voor meerdere klanten in te gaan zetten.”
GSD heeft ChatGPT omarmt en ziet die ontwikkeling ook bij andere bedrijven. “Er zijn klanten die net als wij de mogelijkheden zien. Wij ondersteunen graag waar het mogelijk is. Wij hebben inmiddels ervaren dat ChatGPT een toevoeging kan zijn. Je blijft als bedrijf vooroplopen als je nieuwe technieken eigen maakt en inzet om je werk nog beter en makkelijker te maken. Misschien moeten we dat eens aan een talkshowtafel gaan vertellen.”
Liever teruggebeld worden?