Er zijn allerlei opvattingen over maatwerk software; veel hiervan zijn onjuist. Zo zijn er door de jaren heen steeds meer feiten en fabels de wereld in gebracht die gaan over maatwerk software. Maar waar komen al deze misverstanden vandaan? Wij zijn van mening dat maatwerk software juist een toevoeging is voor je bedrijf. Door middel van deze blog helpen wij deze misverstanden graag voor eens en altijd de wereld uit!
Half waar! Het klopt dat maatwerk software vaak duurder is dan standaard software. Maar dit is niet helemaal met elkaar te vergelijken. Het kost op lange termijn namelijk meer om standaard software te onderhouden. Dit komt omdat je jouw mensen om een standaard software heen bouwt. Wanneer er dan een fout zit in het systeem, heb je mensen nodig om actie te ondernemen en om gaten te dichten. Met maakwerk software kun je inspelen op de behoefte van je bedrijf. Hoe verklein je de kans op fouten? Wat kunnen we automatiseren? Dit bespaart tijd en geld!
Je moet blijven investeren in maatwerk software. Alleen zo haal je het beste uit je software. Denk aan beter, slimmer en efficiënter werken en zorgen dat je software aan blijft sluiten bij het bedrijfsproces. Maar dit geldt voor iedere software, zo ook voor een standaard software. Het voordeel? Investeringen leveren opbrengsten op, kosten niet!
Het implementeren van software kost tijd. Zo ook bij het implementeren van maatwerk software. Wel is het zo dat je bij maatwerk software geen gebruik maakt van implementatiepartners. Hierdoor heb je minder communicatielijnen, en als je dan ook nog kiest om samen te werken met een bedrijf dat jouw proces én bedrijf goed kent, creëer je binnen no-time een optimale aansluiting!
Niet waar! Support voor maatwerk software is namelijk beter dan die voor standaard software. Dit heeft te maken met het niet hebben van een supportlijn waar je minutenlang in de wachtrij staat. Bij maatwerk software ontvang je vaak het nummer van de directe ontwikkelaar. Doordat de ontwikkelaar op de hoogte is van jouw bedrijf en processen kan er snel actie ondernomen worden!
Elk softwaresysteem heeft bugs. Dus ook maatwerk software. Wat je je het beste af kan vragen bij een softwaresysteem is: worden bugs snel opgelost? Het is belangrijk dat je dit op voorhand aan je softwareleverancier vraagt. Doordat je met maatwerk software vaak korte lijntjes hebt, wordt dit sneller opgelost.
In de basis is dit waar, maar niet perse ideaal. Een standaard software wordt ontwikkeld voor specifieke branches, waardoor het een goede basis heeft. Maar wanneer jouw proces juist unieke elementen bevat, kan de software niet meer goed aansluiten op jouw organisatie. Juist door maatwerk software krijg je de mogelijkheid om onderscheidend vermogen te creëren.
Maatwerk software is juist eenvoudiger dan standaard software. De software bevat namelijk alleen functionaliteiten die aansluiten bij jouw processen en organisatie. Dit voorkomt dat je onderdelen in de software hebt zitten die niet van toepassing zijn. Daarnaast wordt er tijdens het bouwen van maatwerk software geprobeerd het proces zo makkelijk mogelijk te maken.
Natuurlijk niet. Het is wél van belang dat er een goede samenwerking plaatsvindt tussen opdrachtgever en softwarebedrijf. De bedrijven die jou helpen bij maatwerk software zijn ervaren consultants. Deze mensen beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om jou helemaal door het proces te leiden.
Dat is niet waar. Standaard software kan je zelfs beperken in je proces en remmen in innovatie. Het is belangrijk om je als organisatie te onderscheiden. Maatwerk groeit daarin met jou mee en kan dus veel meer voor jou doen dan standaard software.
Zoals je kunt lezen brengt maatwerk software vele voordelen met zich mee. En ze zeggen ook wel; een goed begin is het halve werk! Dus benieuwd of GSD iets voor jou kan betekenen? Laat het ons weten.
Liever teruggebeld worden?